obal albaPeter Lipa
Live in Akropolis Prague

Doporučená cena: 149 Kč
Naše cena: 149 Kč

Na DVDa CD představuje čtyřicet let zpívající mladík Peter Lipa, jak mu to s publikem na nahrávce sluší.
Peter Lipa - Live in Akropolis Prague
Peter Lipa je pojem. Hvězda slovenského i evropského jazzu s četnými zkušenostmi z různých světových koutů uchystal pro své posluchače opravdu esenciální dárek. Vybral ze své pokladnice staré i novější kusy a pořídil přesně to, co jej dělá oním pojmem. Nahrál živé album. Každý jazzman je spojen s pódiem jako ryba s vodou, ale u Lipy nastupuje dar jemného vtipu a neobyčejné komunikace s publikem, která posouvá jeho beztak dobrou muziku na skvělý zážitek. V březnu tohoto roku se za účasti České televize sešel se svým bandem a hosty v pražském paláci Akropolis, aby připravil zároveň CD a DVD. Povedlo se mu to náramně. Ve svěžím tempu začíná CD skladbou Mám túžbu a hned k ní přidá rozjímavé blues s dopomocí harmoniky Ondřeje Konráda a ve třetí hned všechny přesvědčuje, že si připravuje půdu pro Dobré skutky. Přesto, či právě proto, si postěžuje textem Milana Lasici na erotické sny v písni Raz do týždňa. Jeden z největších bonbónků přináší kouzelně barevně laděná a orientálně kořeněná kytara Zdeňka Bímy, který doplňuje Lipův zpěv i sketování v naprosto perfektním souznění. Peter Lipa neváhá okamžitě, jak je mu vlastní, vtáhnout hned dvojhlasně celý sál do další písně Caracas a v mírně latinskoamerickém tempu zabrousí z venezuelských tropů do horkosti sálu. Za vydatné podpory Buntajovy rytmiky a saxofonu Michala Žáčka. Druhá půlka CD přináší uklidnění opět s tesknými záchvěvy Žáčkova saxofonu. Ten představuje na desce jednu z velmi silných instrumentálních zbraní. S ním přichází i jemný hlas Jany Kirschner. Lipa se s Janou zná po celou dobu od jejích orvních hudebních kroků a tak její hostování na koncertě nepřekvapí. Překvapí však, že jedna z nejlepších slovenských zpěvaček nezanechává za sebou výraznější stopu a Lipovi jen zvolna sekunduje i ve skladbě Alright, Okay, You Win. Mezitím však zabrousí jazzman do svého oblíbeného odvětví – předělávek beatlesovských melodií. Klasika I Wanna Be Your Man je rozvrtána do základu a prochází elegantním cyklickým tornádem i pomocí znovu velmi aktivních bicích Marcela Buntaje, aniž by tím utrpěla a zůstala nepoznána. Nebylo možno na desku neumístit i několik dalších písní, které s interpretem již zcela srostly. Skladba Málo opět zapojí nadšené publikum po kytarovém extempore a stane se úvodem pro hitovky Balada o štyroch koňoch, Prosperita a Maturantky. Zvláště u Balady a Maturantek se dočkáme neuvěřitelné energie interpretů a zapojení publika do děje. Jednoznačnou devizou desky je nejen již samozřejmá velmi vysoká hráčská vyspělost Lipova bandu, samotného zpěváka a výběru hostů. Je jí především absolutní bezprostřednost bez příkras. V Akropoli se podařilo opravdu skvěle vtáhnout publikum do děje na pódiu, což je sice přímo více vidět na verzi DVD, kam přibyly ještě další skladby a zajímavé bonusy, ovšem nejlepší je zavřítoči a poslouchat. Ta atmosféra totiž přejde i na vás a je k nezaplacení.
Autor: Ivan Novák, 10.10.2005, http://www.mix.cz/rclanek.asp?id=5964