Nemám hlad, nemám smäd

obal albaBeňa & Radványi
Nemám hlad, nemám smäd

Doporučená cena: 249 Kč
Naše cena: 212 Kč

Na albu Nemám hlad, nemám smäd se sešli dva přední slovenští hráči na rezofonické kytary, bluesmani Ľuboš Beňa a Bonzo Radványi. Repertoár dua sestává z bluesových tradicionálů, z převzatých melodií (Tommy Johnson, John Esters, Doug Sahm) a z Radványiho autorských písní (spoluautorem dvou z nich je Beňa). Vedle rezofonických kytar na albu zazní foukací harmonika, kazoo, Beňova „kytara z kanistru“, rytmické nástroje a také Hammondovy varhany, na které hraje jako host Mike Kramár.

I když jde o první oficiální album dua, pánové v minulosti spolupracovali a potkávali se poměrně často. Na trnavském Dobrofestu, který se Bonzo Radványi řadu let organizoval, se Ľuboš Beňa poprvé seznámil s rezofonickou kytarou. V roce 2002 vyšlo album Peter Bonzo Radványi & Ľuboš Beňa, na kterém však – s výjimkou jedné skladby – hrají pánové každý zvlášť. V dalších deseti letech hrál Radványi především se svým volným uskupením Bonzo & The Resonators, zatímco Beňa vytvořil úspěšné duo s českým zpěvákem a hráčem na harmoniku Matějem Ptaszkem, se kterým se zaměřil především na interpretaci meziválečné hudby z Delty Mississippi.

Duo Beňa & Radványi hraje spíše hudbu poválečnou, z doby, kdy blues přijímalo svou současnou elektrifikovanou podobu. Jde tedy o písně energičtější, méně dřevní, odkazující ke klasickému rokenrolu i ranému středoevropskému bigbítu. Peter Bonzo Radványi se sám na scéně pohybuje od roku 1966, kdy spoluzakládal skupinu The Breakers. Dvě desítky let strávil jako profesionální hudebník v tanečních kapelách po celé Evropě a od 90. let – už opět doma na Slovensku – patří ke klíčovým postavám bluesové scény. On i jeho mladší kolega Beňa jsou držiteli mnoha bluesových ocenění a oba se hudbě věnují i jako organizátoři festivalů a koncertů.

Album Nemám hlad, nemám smäd, na kterém Radványi vedle obligátní angličtiny zpívá i slovensky, vzniklo ve studiu Indies v Brně ve spolupráci s mistrem zvuku Broňkem Šmidem. Je věnováno Johnu (Jánu) Dopyerovi (1893–1988), slovenskému rodákovi, který od roku 1908 žil za oceánem a který dal světu první model rezofonické kytary. Její dodnes užívané pojmenování dobro je zkratkou názvu firmy DOpyera BROthers.

Milan Tesař (Rádio Proglas)